
بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1404
بر اساس آخرین نظرسنجی انویدیا، از هر 10 خرده فروش، 9 نفر در حال استفاده از هوش مصنوعی یا آزمایش آن هستند.

هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به سنگ بنای نوآوری در صنایع خرده فروشی و کالاهای بسته بندی مصرفی (CPG) است.
شرکت های آینده نگر از هوش مصنوعی استفاده می کنند تا کل مدل های کسب وکار خود را از تجربه های درون فروشگاهی گرفته تا پلتفرم های دیجیتال همه کاناله، از جمله تجارت الکترونیک، تلفن همراه و کانال های اجتماعی، دوباره تصور کنند. این موج فناوری به طور همزمان تبلیغات، بازاریابی، مشارکت مشتری و عملیات زنجیره تامین را متحول می کند. با استفاده از هوش مصنوعی، خرده فروشان و برندهای CPG نه تنها خود را با تغییرات وفق می دهند، بلکه به طور فعال آینده تجارت را شکل می دهند.
دومین نظرسنجی سالانه NVIDIA "وضعیت هوش مصنوعی در خرده فروشی و CPG" بینش هایی را در مورد پذیرش، سرمایه گذاری و تأثیر هوش مصنوعی، از جمله هوش مصنوعی مولد ارائه می کند. موارد و چالش های استفاده کلیدی؛ امسال بخش ویژه ای به بررسی استفاده از هوش مصنوعی در زنجیره تامین می پردازد. این نگاهی عمیق به اکوسیستم هوش مصنوعی فعلی در خرده فروشی ها و کالاهای بسته بندی مصرف کننده و چگونگی تغییر صنایع است.
بر اساس صدها پاسخ از متخصصان صنعت، نکات کلیدی این نظرسنجی عبارتند از:
- 89٪ از پاسخ دهندگان گفتند که یا به طور فعال از هوش مصنوعی در عملیات خود استفاده می کنند یا پروژه های هوش مصنوعی را ارزیابی می کنند، از جمله آزمایشات و پروژه های آزمایشی (از 82٪ در سال 2023)
- 87 درصد گفتند که هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر افزایش درآمد سالانه دارد
- 94 درصد از آنها گفتند که هوش مصنوعی به کاهش هزینه های عملیاتی سالانه کمک می کند
- 97 درصد گفتند که هزینه های مربوط به هوش مصنوعی در سال مالی آینده افزایش خواهد یافت
هوش مصنوعی مولد در خرده فروشی در مرکز توجه قرار دارد
هوش مصنوعی مولد جای پایی محکمی در خرده فروشی ها و کالاهای بسته بندی مصرفی پیدا کرده است، به طوری که بیش از 80 درصد شرکت ها از این پروژه ها استفاده می کنند یا به صورت آزمایشی اجرا می کنند. کسب وکارها از فناوری به ویژه برای تولید محتوا در بازاریابی و تبلیغات و همچنین تجزیه و تحلیل و تحلیل مشتری استفاده می کنند.
مطابق با نظرسنجی سال گذشته، بیش از 50 درصد خرده فروشان بر این باورند که هوش مصنوعی مولد یک فناوری استراتژیک است که باعث ایجاد تمایز در بازار خواهد شد.
موارد استفاده برتر برای هوش مصنوعی مولد در خرده فروشی عبارتند از:
- تولید محتوا برای بازاریابی (60%)
- تجزیه و تحلیل پیش بینی (44%)
- بازاریابی و تبلیغات شخصی (42%)
- تجزیه و تحلیل و تقسیم بندی مشتری (41%)
- دستیاران خرید دیجیتال یا کمک خلبانان (40%)
اگرچه برخی نگرانی ها در مورد هوش مصنوعی مولد، به ویژه در مورد حفظ حریم خصوصی داده ها، امنیت و هزینه های پیاده سازی وجود دارد، اما این نگرانی ها شور و شوق خرده فروشان را کاهش نداده است، به طوری که 93 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که هنوز قصد دارند در سال آینده روی هوش مصنوعی مولد سرمایه گذاری کنند.
هوش مصنوعی در سراسر چشم انداز خرده فروشی
موارد استفاده از هوش مصنوعی تقریباً در هر حوزه تجاری در خرده فروشی گسترش یافته است، به طوری که بیش از 50 درصد از خرده فروشان از هوش مصنوعی در بیش از شش مورد استفاده مختلف در طول فعالیت خود استفاده می کنند.
در فروشگاه های فیزیکی، سه مورد استفاده برتر عبارتند از مدیریت موجودی، تجزیه و تحلیل و بینش، و تبلیغات تطبیقی. برای خرده فروشی دیجیتال، محتوای بازاریابی و تبلیغات و توصیه هایی بسیار شخصی سازی شده ایجاد می کنند. در پشت آفیس، مهمترین موارد استفاده، تجزیه و تحلیل مشتری و تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده است.
هوش مصنوعی با بهبود بینش و تصمیم گیری (43٪) و افزایش بهره وری کارکنان (42٪) به عنوان مزایای برتر در میان پاسخ دهندگان نظرسنجی، تأثیر قابل توجهی در خرده فروشی و کالاهای بسته بندی مصرفی گذاشته است.
رایج ترین چالش هوش مصنوعی که خرده فروشان در سال 2024 با آن مواجه بودند، فقدان ابزارهای هوش مصنوعی قابل فهم و تفسیرپذیر بود، که بر نیاز روزافزون به نرم افزار و راه حل ها - به ویژه در مورد عوامل مولد هوش مصنوعی و هوش مصنوعی - برای ورود به بازار برای سهولت کار تأکید می کرد. کسب و کارها برای استفاده راه حل های هوش مصنوعی و درک نحوه کار آنها.
هوش مصنوعی در زنجیره تامین
مدیریت زنجیره تامین همیشه یک چالش برای شرکت های خرده فروشی و کالاهای بسته بندی مصرف کننده بوده است، اما طی چند سال گذشته به دلیل رویدادهای آشفته جهانی و تغییر ترجیحات مصرف کننده، این امر به طور فزاینده ای دشوار شده است. کسب وکارها فشار را احساس می کنند و 59 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که چالش های زنجیره تامین آنها در سال گذشته افزایش یافته است.
کسب و کارها به طور فزاینده ای برای کمک به رفع این چالش ها به هوش مصنوعی روی می آورند و تأثیر این راه حل های هوش مصنوعی در نتایج خود را نشان می دهد.
- 58 درصد از آنها گفتند که هوش مصنوعی به بهبود کارایی و بهره وری عملیاتی کمک می کند.
- 45 درصد از هوش مصنوعی برای کاهش هزینه های زنجیره تامین استفاده می کنند.
- 42 درصد از هوش مصنوعی برای برآورده کردن انتظارات مشتری در حال تغییر استفاده می کنند.
انتظار می رود سرمایه گذاری در هوش مصنوعی برای مدیریت زنجیره تامین رشد کند و 82 درصد از شرکت ها قصد دارند هزینه های خود را در سال مالی آینده افزایش دهند.
از آنجایی که صنایع خرده فروشی و کالاهای بسته بندی مصرفی همچنان از قدرت هوش مصنوعی استقبال می کنند، نتایج نظرسنجی اخیر بر تغییری اساسی در نحوه عملکرد شرکت ها در یک چشم انداز پیچیده جدید تأکید می کند. شرکت های پیشرو از فناوری های پیشرفته - مانند عوامل هوش مصنوعی و هوش مصنوعی فیزیکی - برای افزایش کارایی و افزایش درآمد و همچنین جایگاه خود به عنوان رهبران نوآوری استفاده می کنند و به تعریف مجدد آینده کالاهای بسته بندی خرده فروشی و مصرف کننده کمک می کنند.
گزارش «وضعیت هوش مصنوعی در خرده فروشی و CPG: Trends 2025» را برای یافته ها و بینش های عمیق دانلود کنید.
NVIDIA را کشف کنید راه حل های هوش مصنوعی و پلتفرم های سطح سازمانی برای خرده فروشی.
منبع: https://blogs.nvidia.com/blog/ai-in-retail-cpg-survey-2025/